SELAMAT DATANG KE 1PITAS

SELAMAT DATANG KE 1PITAS
PETA SABAH JALAN MENUJU KE PITAS

About Me

Foto saya
Anak Watan Pitas kelahiran Pinggan-Pinggan(1965). Pendidikan Awal di SK.Pinggan-Pinggan(1971) Ke SMK.Abd.Rahim Kudat(1977), Ke Kent College Tuaran(1983), Ke USM,P.Pinang(1997) & ke UPM Serdang (1999).

Anda Pelawat Ke:

Utusan Online

Followers

Bapa Kemerdekaan Negara

Bapa Kemerdekaan Negara
Tunku Abdul Rahman

Bapa Kemerdekaan Sabah

Bapa Kemerdekaan Sabah
Tun Datu Mustapha

ILMU PENGETAHUAN LANDASAN UNTUK PITAS BERUBAH

Dicatat oleh Julkipli Sukur Selasa, 6 Julai 2010

Pitas boleh maju dan keluar dari belenggu kemiskinan jika ramai rakyatnya berilmu.

Tahun 2020 negara kita Malaysia mensasarkan sebagai sebuah negara maju, bagaimana pula dengan keadaan di luar bandar Sabah, khususnya di daerah Pitas yang sedikit masa pernah dilebelkan sebagai daerah termiskin di Malaysia, apakah daerah ini akan turut sama berubah dan akan menjadi daerah maju menjelang tahun 2020.

Kemajuan sangat berkait rapat dengan ilmu pengetahuan. Pitas memerlukan model insan bermutu tinggi untuk lebih pantas berubah dari keadaan serba kurang yang ada sekarang. Jika rakyatnya berilmu sudah pastinya keadaan masyarakat itu juga akan mudah berubah.

Meminmjam kata-kata Mantan Perdana Menteri Allayarham Tun Abdul Razak bahawa "Pelajaran adalah satu pelaburan model yang mustahak untuk membina sesuatu masyarakat dan kemudahan pelajaran menjadi jaminan untuk ke arah perubahan pemikiran, bentuk, dan masyarakat kita sama ada di kampung mahupun di bandar.

Maka sewajarnya pada pemimpin utama daerah ini mengambil langkah drastik untuk menjana rakyatnya supaya lebih ramai yang berilmu, dengan memberi kesedaran pada rakyat akan kepentingan ilmu, melaksanakan langkah bagi merapatkan jurang prestasi antara bandar dengan luar bandar.

Di Pitas, kerajaan dan pemimpin utama daerah ini juga harus menyediakan lebih banyak peluang dan akses kepada pendidikan, latihan dan pembelajaran di semua peringkat. Membimbing dan membina masyarakat yang ke arah lebih inovatif dengan keupayaan sains dan teknologi, serta melahirkan insan yang berkeyakinan diri berkemampuan memperolehi dan menggunakan ilmu pengetahuan dan akhirnya boleh menyumbang semula kemahiran dan ilmu tersebut untuk diri sendiri, keluarga dan masyarakat.

Pastinya Pembangunan Modal Insan satu pelaburan ke arah untuk lebih mudah dan cepat untuk berubah daripada keadaan sekarang kepada yang lebih baik.

0 ulasan

Catat Komen

KATA HIKMAT

"Kalau kamu menjadi pohon kayu, jadilah pohon-pohon yang tumbuh gagah di rimba seperti Cengal, Merati, Merbau dan Jati yang hidupnya sentiasa bersaing dan berjuang dengan pohon-pohon lain untuk mendapatkan tempat yang kukuh dan terjamin. Sebaliknya janganlah menjadi pohon bunga yang ditaman di dalam pasu yang sentiasa mengharapkan supaya disiram dan dibajai. Jika tidak ia akan menjadi layu dan seterunsnya akan mati." ( Za'aba)

GOTONG ROYONG

GOTONG ROYONG
DI KG.PINGGAN-PINGGAN

ZIARAH KE KG.LIU DARAT

ZIARAH KE KG.LIU DARAT
DI RUMAH MANTAN K.A.N NORDIN RUMIMBU

JEJAK PITAS

JEJAK PITAS
BERSAMA PENDUDUK KG.SUNGAI ELOI PITAS

BERSAMA PENDUDUK DI KG.PANDAN MANDAMAI

BERSAMA PENDUDUK DI KG.PANDAN MANDAMAI

MASUK KAMPUNG

MASUK KAMPUNG
BERSAMA PENDUDUK DI KG.UNGKUP PITAS

Senarai Blog Saya