SELAMAT DATANG KE 1PITAS

SELAMAT DATANG KE 1PITAS
PETA SABAH JALAN MENUJU KE PITAS

About Me

Foto saya
Anak Watan Pitas kelahiran Pinggan-Pinggan(1965). Pendidikan Awal di SK.Pinggan-Pinggan(1971) Ke SMK.Abd.Rahim Kudat(1977), Ke Kent College Tuaran(1983), Ke USM,P.Pinang(1997) & ke UPM Serdang (1999).

Anda Pelawat Ke:

Utusan Online

Followers

Bapa Kemerdekaan Negara

Bapa Kemerdekaan Negara
Tunku Abdul Rahman

Bapa Kemerdekaan Sabah

Bapa Kemerdekaan Sabah
Tun Datu Mustapha

KEMISKINAN DI PITAS

Dicatat oleh Julkipli Sukur Jumaat, 26 Jun 2009

Sebenarnya PITAS JUGA KAYA ... mari kita sembang dan cerita isu ni... Pitas sebuah daerah yang kaya dengan alam semulajadinya, alam fizikalnya yang indah cantik dan menawan bagai sumandak 17 tahun .. ya bumi bertuah di laut dan di daratan... banyak yang asli-asli Flora dan Fauna yang lain dari yang lain... di lautnya banyak spesis hidupan laut yang belum diterokai... di sini banyak spesis hidupan laut spt ketam,sotong,kerang, udang, pelbagai ikan,... ikan bilis.. takat & tabilan banyak... di sungai dan bakaunya banyak buaya, monyet Belanda, Kunang-kunang, Ketam Hitam, pelbagai siput, dll lagi bah.. cuma kita mengharapkan agar hasil bumi Pitas bisa diurus dengan betul.. Sumber alamnya bakal habis nanti sekiranya tidak digunakan secara berhemah. Pokok-pokok nanti habis ditebang.... sedih jua banyak bukit bukit yang gundul... jadi yang bertanggungjawab uruslah bumi Pitas ni dengan sebaiknya. Disamping menanamkan semangat cinta dan menghargai alam sekitar demi mengekalkan keharmonian hidup di masa hadapan.

Berbalik cerita tentang KEKAYAAN & KEMISKINAN... Di Pitas ada 3 jenis kemiskinan:
1. Kemiskinan Harta Benda
2. Kemiskinan Ilmu
3. Kemiskinan Usaha

Apakah persoalan ini benar? pendapat kalian dialu-alukan...

bersambung...

1 Responses to KEMISKINAN DI PITAS

  1. Mis_One Says:
  2. Kemiskinan DiPitas

    Benar dan amat Setuju...........

    3 jenis kemiskinan ini.........bila berubah? Bagaimana kita sebagai anak watan pitas mengeluarkan diri daripada kepompong kemiskinan ini?
    Penghayatan dan menyelami kehidupan yang sejati dalam daerah pitas, menyedarkan diri kita siapa kita, dimana kita dan apa tindakan kita?

    KALAU BUKAN DISINI(PITAS), DIMANA LAGI.....?,
    KALAU BUKAN KITA, SIAPA LAGI.....?,
    KALAU BUKAN SEKARANG, BILA LAGI.....?

     

Catat Ulasan

KATA HIKMAT

"Kalau kamu menjadi pohon kayu, jadilah pohon-pohon yang tumbuh gagah di rimba seperti Cengal, Merati, Merbau dan Jati yang hidupnya sentiasa bersaing dan berjuang dengan pohon-pohon lain untuk mendapatkan tempat yang kukuh dan terjamin. Sebaliknya janganlah menjadi pohon bunga yang ditaman di dalam pasu yang sentiasa mengharapkan supaya disiram dan dibajai. Jika tidak ia akan menjadi layu dan seterunsnya akan mati." ( Za'aba)

GOTONG ROYONG

GOTONG ROYONG
DI KG.PINGGAN-PINGGAN

ZIARAH KE KG.LIU DARAT

ZIARAH KE KG.LIU DARAT
DI RUMAH MANTAN K.A.N NORDIN RUMIMBU

JEJAK PITAS

JEJAK PITAS
BERSAMA PENDUDUK KG.SUNGAI ELOI PITAS

BERSAMA PENDUDUK DI KG.PANDAN MANDAMAI

BERSAMA PENDUDUK DI KG.PANDAN MANDAMAI

MASUK KAMPUNG

MASUK KAMPUNG
BERSAMA PENDUDUK DI KG.UNGKUP PITAS

Senarai Blog Saya