SELAMAT DATANG KE 1PITAS

SELAMAT DATANG KE 1PITAS
PETA SABAH JALAN MENUJU KE PITAS

About Me

Foto saya
Anak Watan Pitas kelahiran Pinggan-Pinggan(1965). Pendidikan Awal di SK.Pinggan-Pinggan(1971) Ke SMK.Abd.Rahim Kudat(1977), Ke Kent College Tuaran(1983), Ke USM,P.Pinang(1997) & ke UPM Serdang (1999).

Anda Pelawat Ke:

Utusan Online

Followers

Bapa Kemerdekaan Negara

Bapa Kemerdekaan Negara
Tunku Abdul Rahman

Bapa Kemerdekaan Sabah

Bapa Kemerdekaan Sabah
Tun Datu Mustapha

ICT Sebagai Salah Satu Pemangkin Pembangunan dan Inovasi Daerah Pitas.

Dicatat oleh Julkipli Sukur Isnin, 14 September 2009

Kita Kena Berlari: Kakitangan Kerajaan di Pitas Perlu Kuasai ICT.

Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) telah diakui sebagai pemangkin kepada pembangunan dan inovasi sesebuah negara dan masyarakatnya. Perkembangan dunia teknologi maklumat komunikasi (ICT) membawa impak yang cukup besar dalam pelbagai aspek di Malaysia ataupun antarabangsa. Bidang ICT merangkumi pelbagai aspek dan tidak mempunyai sempadan.

Tahniah buat sahabat sahabat di Pitas yang lebih dulu berubah dan telah menguasai ilmu ICT. Ini suatu langkah baik dan tindakan yang bijak. Dan kita terus tingkatkan kemahiran guna ICT tersebut. Namun, bagi sahabat sahabat mahupun kakitangan kerajaan yang masih belum memulakannya, mari kita melangkah bersama untuk mengenalinya agar lebih ramai warga Pitas yang menguasai ICT.

Kakitangan yang berkemahiran dan menguasai bidang ICT akan mampu menyumbangkan perkhidmatan yang lebih berkualiti. Dengan kemampuan menguasai ICT dapat membantu mewujudkan dan mengekalkan kualiti kehidupan rakyat yang lebih baik.


Usaha untuk membangunkan Pitas dan masyarakatnya berasaskan ICT bergantung kesedaran setiap warga. Tanpa sokongan daripada kakitangan dan rakyat di Pitas, usaha pembanguan teknologi maklumat akan menjadi sia-sia, walaupun kerajaan memperuntukkan berjuta ringgit setiap tahun. Rakyat Malaysia di Pitas harus mengambil peluang belajar untuk meningkatkan kemahiran dalam bidang IT. Kemahiran ini bukan sahaja menguntungkan diri sendiri, malah membawa manfaat kepada keluarga, masyarakat dan Malaysia amnya.

Rakyat di Pitas harus sedar bahawa kemahiran dan penguasaan dalam bidang ICT amat penting. Hampir semua urusan kehidupan hari ini berasaskan ICT. Dengan menguasai bidang ICT, urusan dan kehidupan masyarakat akan menjadi lebih mudah. Hanya kakitangan yang berkemahiran dan menguasai bidang ICT akan mampu menyumbangkan perkhidmatan yang berkualiti untuk organisasi masing-masing. Individu boleh menggunakan perkhidmatan ICT seperti internet, emal dan kesedaran tentang e-kerajaan.

Perlu disedari bahawa ICT dapat mewujudkan dan mengekalkan kualiti kehidupan yang lebih baik pada diri individu, keluarga, mahupun masyarakat. Usaha untuk mewujudkan K-pekerja dan e-kerajaan amat bergantung kepada kemahiran kakitangan dalam bidang ICT. Kita memikirkan satu perubahan yang wajar dilakukan. Perubahan yang ingin dilaksanakan ialah daripada seorang kakitangan kurang menguasai kemahiran ICT kepada pekerja yang berkemahiran dan menguasai kemahiran bidang ICT.


Semua individu, pihak, organisasi dan masyarakat perlu bersatu padu dalam menguasai bidang ICT. Setiap kakitangan organisasi perlu sentiasa mengikuti kursus dan latihan dalam bidang ICT. Faktor usia bukan menjadi satu alasan untuk tidak meningkatkan kemahiran bidang ICT. Usia bukanlah faktor penghalang. Apa yang penting ialah kesedaran mengenai kemahuan untuk memajukan diri.

Peningkatan kemahiran kakitangan ICT dan kesedaran masyarakat dalam bidang ICT amat penting dalam usaha kerajaan beralih kepada pentadbiran kerajaan berasaskan ICT iaitu e-kerajaan. Usaha untuk mewujudkan e-kerajaan amat bergantung kepada kemahiran kakitangan dalam bidang ICT serta kesedaran dan sokongan masyarakat. Penggunaan ICT telah diberi penekanan, ini penting kerana ICT bukan sahaja berperanan sebagai pemberi maklumat dan pengetahuan, tetapi juga sebagai medan untuk bertukar-tukar pendapat melalui pelbagai aktiviti. Pelbagai usaha dan kempen telah dijalankan oleh kerajaan dan pihak berkepentingan akan pentingnya ICT.

1pitas.

3 ulasan

  1. WARIS PURBA Says:
  2. salam,
    zaman berubah, kita juga mesti berubah, kalau tidak kita termasuk dalam golongan orang yang rugi

     
  3. Sama-samalah kita membangun ict di daerah ini

     
  4. along39 Says:
  5. saya anak kelahiran Pitas..saya mahu membuat mini tesis tentang pesta bengkoka...kira2 dimana saya boleh mendapat maklumat berbentuk ilmiah ya.... sudikanlah memberi cadangan...sesiapa yg ternampak komen saya...be pleasure tell me on chat Fb: norhada nazaruddin..temakasih.. saya pon mahu juga merobah Pitas...

     

Catat Ulasan

KATA HIKMAT

"Kalau kamu menjadi pohon kayu, jadilah pohon-pohon yang tumbuh gagah di rimba seperti Cengal, Merati, Merbau dan Jati yang hidupnya sentiasa bersaing dan berjuang dengan pohon-pohon lain untuk mendapatkan tempat yang kukuh dan terjamin. Sebaliknya janganlah menjadi pohon bunga yang ditaman di dalam pasu yang sentiasa mengharapkan supaya disiram dan dibajai. Jika tidak ia akan menjadi layu dan seterunsnya akan mati." ( Za'aba)

GOTONG ROYONG

GOTONG ROYONG
DI KG.PINGGAN-PINGGAN

ZIARAH KE KG.LIU DARAT

ZIARAH KE KG.LIU DARAT
DI RUMAH MANTAN K.A.N NORDIN RUMIMBU

JEJAK PITAS

JEJAK PITAS
BERSAMA PENDUDUK KG.SUNGAI ELOI PITAS

BERSAMA PENDUDUK DI KG.PANDAN MANDAMAI

BERSAMA PENDUDUK DI KG.PANDAN MANDAMAI

MASUK KAMPUNG

MASUK KAMPUNG
BERSAMA PENDUDUK DI KG.UNGKUP PITAS

Senarai Blog Saya