SELAMAT DATANG KE 1PITAS

SELAMAT DATANG KE 1PITAS
PETA SABAH JALAN MENUJU KE PITAS

About Me

Foto saya
Anak Watan Pitas kelahiran Pinggan-Pinggan(1965). Pendidikan Awal di SK.Pinggan-Pinggan(1971) Ke SMK.Abd.Rahim Kudat(1977), Ke Kent College Tuaran(1983), Ke USM,P.Pinang(1997) & ke UPM Serdang (1999).

Anda Pelawat Ke:

Utusan Online

Followers

Bapa Kemerdekaan Negara

Bapa Kemerdekaan Negara
Tunku Abdul Rahman

Bapa Kemerdekaan Sabah

Bapa Kemerdekaan Sabah
Tun Datu Mustapha

BERUBAH MELALUI PENDIDIKAN

Dicatat oleh Julkipli Sukur Ahad, 5 Julai 2009 0 ulasan

Sekadar pendapat:

Perkara asas kepada kecemerlangan daerah Pitas bergantung kepada genarasi yang berwibawa. Genarasi yang berwibawa boleh dilahirkan dengan memberi kesedaran dan bimbingan kepada penduduknya melalui AGENDA MEMBANGUNAKAN MODAL INSAN. Kita akui untuk membangunakan model insan yang cemerlang memerlukan tempoh masa yang panjang dan berterusan.

Pendekatan kepada pembangunan model insan haruslah secara holostik dengan memberi penekanan kepada pembangunan ilmu pengetahuan dan kemahiran. Kita BOLEH berubah melalui pendidikan. Rakyat harus menguasai pelbagai bidang ilmu seperti ilmu sains, teknologi, keusahawanan, keagamaan,dan pelbagai bidang lain. Yang tidak kurang pentingnya adalah menanamkan nilai-nilai murni dan pembudayaan sikap progresif. Nilai etika dan moral yang tinggi harus mejadi pegangan hidup setiap diri penduduknya.

Komitmen dan tindakan bersama setiap pihak adalah perlu bagi memastikan kejayaan pelaksanaan. Pentingnya juga setiap individu khususnya kakitangan kerajaan yang diberi amanah dan mandat mengurus dan mentadbir dearah ini memberi penghayatan sepenuhnya terhadap tugas masing-masing, dan ini perlu diterjemahkan dalam setiap tindakan. NGO juga berperanan membantu melancarkan agenda pembangunan daerah. Sektor swasta perlu menjadi penaraju pertumbuhan ekonomi. Setiap yang pihak wajar berkerjasama sebagai satu pasukan sangat penting supaya Pitas membangun bersama dengan rakyat . Lebal kemisikinan yang ada di Pitas, pasti suatu masa dan ketika nanti akan bertukar kepada Pitas yang Maju dan Progresif.

Sektor awam sebagai pemudah cara pembangunan dan pertumbuhan ekonomi dan penyedia kemudahan sosioekonami. Manakala rakyat pula haruslah menyahut seruhan kerajaan dan merebut ruang dan peluang yang disediakan dan bersedia untuk bersama-sama memastikan kejayaan pelaksanaan.

POLITIK

Dicatat oleh Julkipli Sukur Rabu, 1 Julai 2009 2 ulasan

KENAPA BERPOLITIK?

Ramai orang berkata saya tidak berminat berpolitik... Saya tak mahu politik, politik itu kotor,...

Tetapi tahukah kita sekalian, sebenarnnya tanpa kita sedari setiap masa dan ketika kita berpolitik, sebagai contoh jika kita sebagai ibu bapa, dalam mengurus kehidupan keluarga seharian kita banyak berpolitik secara tidak lansung samaada terhadap suami, isteri, anak-anak kita. Jika anak-anak tak mahu belajar di rumah, kita kena cari kaedah jalan penyelesaiannya agar si anak tadi rajin atau mengikut nasihat atau kemahuan kita, nah itulah politik. Begitu juga jka anda sebagai seorang ketua atau majikan, dalam menyelesaikan banyak masalah organisasi kita jua berpolitik sebenarnya kepada anak-anak buah kita, agar anak-anak buah kita mengikut sesuatu seperti yang kita harapkan.

Maju mundurnya sesebuah negara sangat berkait dengan politik. Politik penting untuk pembangunan dan mempertahankan kedaulatan negara.

Politik satu khazanah orang kita yang harus dijaga, dipupuk, dipelihara, dan dipertahankan.

Keamanan negara kita hari ni mungkin tak dapat kita kecapi, kiranya tiada orang-orang yang berpolitik dan mempertahankan kuasa yang ada dan nikmat kemerdekaan ini.

Kerajaan terbentuk kerana kuasa politik, politik penting untuk kita semua, tanpa politik pincanglah kita. so, mari kita pertahanan kuasa politik yang ada... kerana itu saja lagi khazanah kita yang ada.... jika semua ini sudah tiada.... musnahlah segalanya...

bersambung...

KATA HIKMAT

"Kalau kamu menjadi pohon kayu, jadilah pohon-pohon yang tumbuh gagah di rimba seperti Cengal, Merati, Merbau dan Jati yang hidupnya sentiasa bersaing dan berjuang dengan pohon-pohon lain untuk mendapatkan tempat yang kukuh dan terjamin. Sebaliknya janganlah menjadi pohon bunga yang ditaman di dalam pasu yang sentiasa mengharapkan supaya disiram dan dibajai. Jika tidak ia akan menjadi layu dan seterunsnya akan mati." ( Za'aba)

GOTONG ROYONG

GOTONG ROYONG
DI KG.PINGGAN-PINGGAN

ZIARAH KE KG.LIU DARAT

ZIARAH KE KG.LIU DARAT
DI RUMAH MANTAN K.A.N NORDIN RUMIMBU

JEJAK PITAS

JEJAK PITAS
BERSAMA PENDUDUK KG.SUNGAI ELOI PITAS

BERSAMA PENDUDUK DI KG.PANDAN MANDAMAI

BERSAMA PENDUDUK DI KG.PANDAN MANDAMAI

MASUK KAMPUNG

MASUK KAMPUNG
BERSAMA PENDUDUK DI KG.UNGKUP PITAS

Senarai Blog Saya